این تست برای جستجو خون مخفی در نمونه مدفوع می باشد. خون مخفی در بعضی موارد نشانه وجود پولیپ و یا رشد آن در روده بزرگ بوده که می تواند به سمت سرطان کولون (روده بزرگ) رود. بهتراست این آزمایش در۳ نوبت انجام شود. کامل انجام شدن این آزمایش بسیار مهم است به خاطر اینکه حتی اگر شما یک پولیپ روده داشته باشید ممکن است اصلا علائم بالینی مشاهده نکنید و این آزمایش غربالگری می تواند آن را تشخیص دهد. در صورتی که خون در مدفوع شما مشاهده گردد؛ توصیه می شود برای مشخص شدن محل خونریزی  کولونوسکوپی را انجام بدهید. بیش از۰۰۰/۵۵ نفر درسال جاری درآمریکا دراثرابتلا به سرطان های روده بزرگ و رکتوم جان خود را ازدست داده اند. سرطان روده بزرگ ورکتوم قابل پیشگیری بوده درمراحل اولیه،بیماری قابل علاج است. هم چنین این آزمایش معمولاً یکی از آزمایش های مهم غربالگری در افراد بالای ۵۰ سال بدون نشانه های بالینی است.

پزشک معالج شما دستور انجام آزمایشهایی را برای شما داده است که نیازاست محدودیتهای غذایی ودارویی خاصی راقبل و درخلال آزمایش مربوطه رعایت نمایید. برای انجام این آزمایش باید نکات زیررارعایت نمائید:

  1. ۷۲-۴۸ ساعت پیش ازآزمایش و درطی دوره جمع آوری نمونه مدفوع ازخوردن گوشت قرمز، جگر، گوشت سفید (مرغ  وماکیان) ، ماهی ، شلغم، کنگر، قارچ، تربچه، ترب کوهی (Horseradish)، گُل کَلم و کَلم بروکلی، خیار، هویج، میوه ها(سیب، پرتقال، موز، طالبی، خربزه، هندوانه و انگور) و عصاره های ترش مزه(لیموترش) خودداری نمائید.
  2. منع مصرف داروهای زیر تا ۴۸ ساعت قبل از آزمایش خون مخفی در مدفوع: (درمورد قطع نمودن داروهای تجویزشده قبلاً باپزشک معالج خود مشورت نمایید.) آهن با دُز بالا ، ایندومتاسین ، کُلشی سین ،آسپرین(بیش از ۳۲۵ میلی گرم در روز) ، ایبوپروفن ، ناپروکسن ، دیکلوفناک سدیم، کورتونها و ویتامین C باید ۴۸ ساعت پیش از انجام آزمایش و در طول دوره جمع آوری نمونه قطع شود. در صورتی که برای پیشگیری از سکته قلبی آسپیرین مصرف می نمائید(که معمولا با دُز پایین می باشد) نباید بدون دستور پزشک مصرف دارو را قطع کنید.
  3. از فعالیت های بسیار سنگین بدنی و ورزش های سنگین خودداری فرمائید.
  4. درصورت خونریزی از لثه درحین تمیزکردن دهان ودندان در طی ۴۸ ساعت پیش ازانجام آزمایش؛ ازمسواک زدن وکشیدن نخ دندان اجتناب نمائید. همچنین در اثر خونریزی های لثه به دنبال عمل دندانپزشکی، بلع خون حاصل از خونریزی های دهانی یا حلق و بینی و همچنین در کودکانی که از شیر مادر تغذیه می کنند، خونریزی های خفیف نوک پستان مادر ممکن است در نتیجه آزمایش تاثیر بگذارد. لازم است تا اینگونه موارد را به اطلاع پزشک معالج خود برسانید.
  5. نمونه باید سریعاً به آزمایشگاه تحویل داده شود.(کمتراز ۱ ساعت) ماندن بیش از حد نمونه مدفوع و خشک شدن آن نتیجه آزمایش را نادرست نشان خواهد داد.
  6. نمونه مدفوع نباید با ادرار یا سایر مواد آلوده شود.
  7. ۷ روز قبل و در دوره جمع آوری نمونه ازمصرف الکل اجتناب گردد.
  8. درصورت خونریزی ازهموروئید یا وجود خون درادرار(درهنگام ادرارنمودن) جمع آوری نمونه صورت نگیرد.
  9. درهنگام یا دوره خونریزی قاعدگی(پریود)خانم ها تا زمان قطع ومتوقف شدن خونریزی،نمونه گیری صورت نگیرد.

نکته مهم: لطفاً نام ، نام خانوادگی ،سن بیمار،تاریخ و زمان جمع آوری و نوع نمونه روی ظرف جمع آوری نمونه حتماً  قید گردد: آزمایش مدفوع ازنظربررسی وجستجوی خون مخفی.

توجه: در این آزمایشگاه به ۲ روش شیمیایی (با پرهیز غذایی) و روش ایمونولوژیک (بدون پرهیز غذایی) آزمایش خون مخفی در مدفوع انجام می گیرد.

 

(چنانچه هر گونه سوالی درباره این دستورالعمل دارید؛ لطفا با آزمایشگاه تماس بگیرید.)

 

مراجعه کننده محترم

توجه شما در رعایت این نکات موجب افزایش دقت و صحت نتایج آزمایش می شود.

پیشاپیش از همکاری شما سپاس گذاریم