سوال: چند نوع تست است؟
جواب: دو نوع تست وجود دارد:
سوال•الف آزمایش تشخیصی( PCR ): برای این تست نمونه از بینی یا حلق یا خلط گرفته میشود که مشخص شود فرد در حال حاضر به این بیماری مبتلا است یا نیست.؟
سوال•ب آزمایش های آنتی بادی: تست از روی خون برای تشخیص ابتلای فرد به ۱۹-COVID در گذشته به کار می رود.

سوال: آزمایش تشخیصی چطور انجام می شود؟
جواب: این آزمایش با وارد کردن یک سواب (شبیه به یک گوش پاک کن بلند) به بینی یا گلو انجام می شود. اگر علائم ۱۹-COVID را دارید، باید در حالی که منتظر نتایج آزمایش خود هستید، تا حد امکان در خانه بمانید ( اگر نتیجه آزمایش مثبت شود، به ماندن در خانه ادامه دهید) و زیر نظر پزشک یا مراقبین بهداشنی قرار گیرید.

سوال: چه کسی باید تست تشخیصی ویروس کرونا را بدهد؟
جواب: ✔️۱)اگرعلائمی شبیه به آنفولانزا و کوفتگی بدن و غیره داشته باشید.✔️ ۲) در نزدیکی فردی بوده باشید که بیماری کرونا برای وی تشخیص داده شده است.✔️ ۳) به تازگی در تجمعات بزرگ حضور داشته اید✔️ ۴) قصد دارید به دیدار فردی که در معرض خطر بیماری است بروید✔️ ۵) در یک مجتمع زندگی یا کار می کنید.✔️ ۶) در حوزه خدمات بهداشتی و درمانی مشغول به کار هستید. ✔️۷) شغلی دارید که مستلزم تماس نزدیک دائمی با دیگران است، در این شرایط تست دادن اهمیت ویژه ای پیدا می کند.

سوال: نتیجه مثبت آزمایش PCR به چه معنی است؟
جواب: نتیجه مثبت یعنی شما هم اکنون به ویروس کرونا مبتلا هستید و باید در خانه بمانید و اقدامات احتیاطی را برای کاهش ریسک انتشار ویروس به دیگران انجام دهید، از جمله استفاده از پوشش صورت، رعایت بهداشت مناسب دستها وفاصله گذاری فیزیکی.

سوال: نتیجه منفی آزمایش به چه معناست؟
جواب: نتیجه منفی تست یعنی شما به ویروس ۱۹-COVID مبتلا نیستید. ولی لازم است که بهداشت مناسب دستها و فاصله گذاری فیزیکی را رعایت کرده و از پوشش صورت استفاده نمایید.

سوال: آنتی بادی چیست؟
جواب: آنتی بادی ها، پروتئین های ویژه ای هستند که بدن برای مقابله با بیماری ها تولید می کند. حتی وقتی فردی دچار علائم بسیار کم یا بدون علامت است نیز این آنتی بادی ها تولید می شوند. معمولاً مدتی پس از بروز بیماری زمان لازم است تا این ترکیبات تولید شوند و در خون قابل شناسایی باشند. هنوز بطور کافی آگاهی نداریم که آنتی بادی ها در بدن فردی که به این ویروس مبتلا شده، با چه سرعتی شروع به ساختن می کنند و از تفاوت ها در مقدار و نوع این مواد تولیدی در بدن افراد در واکنش به بیماری هنوز مطلع نیستیم.

سوال: هدف از انجام آزمایش آنتی بادی ۱۹-COVID چیست؟
جواب: آزمایش آنتی بادی کمک میکند تا درک بهتری از این ویروس به دست آوریم، از جمله نحوه واکنش بدن و اینکه بدانیم چه درصدی از مردم به ۱۹-COVID مبتلا شده اند. این آزمایشها برای بهداشت عمومی اهمیت دارد.

سوال: چه کسی می تواند آزمایش آنتی بادی بدهد؟
جواب: تشکیل آنتی بادی ها در بدن فردی که بیمار است مدتی زمان می برد، بنابراین آزمایش آنتی برای فردی که بیمار است یا به تازگی بیمار بوده دقیق نخواهد بود. آزمایش آنتی بادی نباید برای فردی انجام شود که در حال حاضر PCR مثبت دارد، یا طی دو هفته گذشته علائم ۱۹-COVID را داشته یا تست تشخیصی او برای ۱۹-COVID طی دو هفته گذشته مثبت بوده است .

سوال: آزمایش آنتی بادی چطور انجام می شود؟
جواب: برای انجام این تست از رگ بازو نمونه خون گرفته میشود.

سوال: ✔️ نتیجه مثبت آزمایش آنتی بادی به چه معناست؟
جواب: نتیجه مثبت یعنی آنتی بادی ها در خون شناسایی شده اند و احتمالاً زمانی در گذشته به ویروس کرونا مبتلا بوده اید.

سوال: اگر نتیجه آزمایش مثبت باشد، این بدان معناست که من نسبت به ۱۹-COVID مصونیت دارم؟
جواب: ما هنوز نمیدانیم که آیا آنتی بادی های ایجاد شده در واکنش به ۱۹-COVID از ما در برابر دوباره بیمار شدن محافظت می کنند،یا باعث ایجاد سطحی از محافظت می شوند، و یا چقدر دوام می آورند. مهم است که همچنان فاصله گذاری فیزیکی، توصیه های مربوط به بهداشت مناسب و شستن دست ها را رعایت کرده و از ماسک استفاده کنید.

سوال: نتیجه منفی آزمایش آنتی بادی به چه معناست؟
جواب: نتیجه منفی آزمایش آنتی بادی یعنی این مواد در خون شما شناسایی نشده اند و احتمالاً به ۱۹-COVID مبتلا نبوده اید. با این حال، این نتیجه همچنین می تواند به این معنا نیز باشد که شما به این ویروس مبتلا بوده اید، اما:
جواب• زمان کافی برای شکل گیری آنتی بادی وجود نداشته، یا
جواب• بدن شما به اندازه کافی آنتی بادی تولید نکرده تا در آزمایش قابل شناسایی باشد.

? و اینکه بیاد داشته باشیم مرگ بر اثر این بیماری دردناک است.چون با کمبود اکسیژن در ریه ها و خفگی و یا اضمحلال قلب روبرو هستیم.
دکتر جواد حکیمی. آمل